Ap/Sp-regjeringa vil styre på grunnlag av EØS-avtalen og sier nei til norsk EU medlemskap de neste fire åra. Klar tale og ingen overraskelse. Men hva med de andre aktuelle sakene som kolliderer med EU, EØS-avtalen og EØS-politiet ESA?

Som vanlig ligger djevelen i detaljene. Regjeringa vil utrede erfaringene med EØS-samarbeidet noe som også inkluderer en vurdering av brexit og avtalen Sveits har med EU. Fellesforbundets landsmøtekrav er å utrede alternativer.

Ap og Sp vil stoppe konkurranseutsetting av jernbanen og starte en dialog med EU for å få unntak fra deler av EUs fjerde jernbanepakke. Dagen før erklæringa ble lansert, krevde Jernbaneforbundets landsmøte en reversering av hele pakka og at forhandlinger om dette måtte starte på neste møte i EØS-komiteen i slutten av oktober.

Forsvaret av nasjonalstaten skal prioriteres sies det i innledninga til Hurdalsplattformen. Avgjørende. Tiltak som kan bidra til å sikre at norsk fornybar kraft forblir et konkurransefortrinn for industrien skal utredes. Ingen nye utenlandskabler skal bygges. Samtidig skal det nordiske og europeiske kraftsamarbeidet videreføres. Disse målsettingene henger ikke i hop og hva man vil gjøre med EUs Energimarkedspakke fire nevnes ikke med ett ord.

Sosial dumping innen transport og luftfart skal bekjempes. Bra. Men EØS-avtalen fører til at det er fritt fram på innenlandsruter for flyselskaper som Wizz Air. Den samme avtalen pålegger lastebilnæringa kabotasje som fører til organisert sosial dumping. Fri Fagbevegelses nettsider har nylig avslørt hvordan dette foregår og beregnet ei lønn på 25 kroner timen for filippinske sjåfører i Norge. Hurdalserklæringen mener likevel at håndheving av dagens regler er tilstrekkelig.

14. okt. 2021 | Roy Pedersen, leder Nei til EU

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.