Vi eier jo ingen sannhet. Hele tiden søker vi kunnskap for å forstå den verden vi lever i. Vi lesses ned av nyhetsstoff som blir til en ustoppelig avhengighet. Som en godtepose. Som et rusmiddel. Det skapes avhengighet på mer, og enda mer. Vi skiller ikke nødvendigvis på rett og galt, men drives fram av behovet for sensasjoner og dramatikk. Dybde og forståelse av det vi leser kan være vanskelig å finne.

Tolking av hendelser er basert på erfaringer fra virkeligheten. Historier fra eget liv, fra virkeligheten med andre folk, nære og fjerne. Vi trenger å gå til kildene. Forsøke å søke menneskekunnskap i samhandling med mennesker, ydmykt og forsiktig.

Hva selger best?

Vi trekkes mot skjermene, avisene, med forventning om at noe skal skje, noe nytt, noe større enn siste gang vi søkte opp. Hendelser med mennesker som vi trekkes mot, i bilder påvirket av noe sterkt eller tragisk. Det kan være mennesker i sorg, skam eller fall. Det er gripende og på samme tid sårt, men også destruktivt. Våre medmennesker framstille i et dårlig lys. Med menneskeforakt og nedrige sammenhenger. Det selger bra for media, kanskje selger det best. Her skapes holdninger til mennesker som noe respektløst og mindreverdig.

Hvilke historier treffer meg i dag når jeg søker opp noen av de feteste overskriftene:

«det er kokain på alle russefester»

«taliban beordrer kvinner til å bruke heldekkende burka»

«knivstikking på Grønnland i Oslo»

«sms-ropene om hjelp»

«rødt og steiganosaurusene»

Språket skiller oss jo fra dyrene med nærhet og kommunikasjon. I en kultur hvor vi ikke trenger menneskeforakt eller frykt som overtar tankene våre.

Med overskrifter som speiler tragiske mellommenneskelige forhold eller nedlatende holdninger til medmennesker, siver det over tid inn i hodene våre slemme følelser og dehumanisering.  Fryd skapes om til skadefryd og virkeligheten blir et spill mellom bødler og ofre, som en drivkraft i søken etter salgbart nyhetsstoff.

En annen verden

Det er mulig å bygge opp det humane i mediebildet. De gode personlighetene som ikke søker egen oppmerksomhet, men som skaper historien.  Som synliggjør verdien av menneskelige investeringer, som en felles opplevelse av varme og tillit til folk.

I fryktens politikk, har jeg lest et klokt sted, står alltid noen andre i veien for en bedre framtid. Det er en tankemåte jeg vil beskyttes imot.

Det kan virke litt håpløst, men vi må ikke gi opp. Vi må søke steder med estetisk og etisk overskudd. Ved å slippe til alle de kloke øynene, som er klokere enn mine, og som ønsker meg velkommen inn i samtalen.

På andres bekostning

De som plager andre ved å skape oppmerksomhet om seg selv, eller som har intensjoner om å selge seg til media, lever ikke i mine drømmer. De har åpenbart gode vilkår i en verden som styres av kapitalistiske krefter. Krefter som tjener på fiendebilder, med manglende likeverdet og ulike levekår. I verste fall er noen av dem forkledd som frigjørere.

De rammer ved å påføre ydmykelse og skam, og står i vegen for kreativitet og tanker med kritiske spørsmål. Denne idealismen gir næring til individualismen og et reaksjonært tankemønster. Den er nærmest enerådende i mediebildet vi omgir oss med og holder oss i sjakk.

Det kan virke litt håpløst, men vi må ikke gi opp. Vi må søke steder med estetisk og etisk overskudd. Ved å slippe til alle de kloke øynene, som er klokere enn mine, og som ønsker meg velkommen inn i samtalen.

  1. Takk for betraktningene, Eli. Jeg leser nå akkurat på manus til en fantastisk bok skrevet av en amerikansk jurist, Alfred de Zayas: «COUNTERING MAINSTREAM NARRATIVES / FAKE NEWS • FAKE LAW • FAKE FREEDOM», som utdyper og forsterker dine poenger – den boka vil du virkelig like.

    Jeg kommer til Trondheim 7 – 9. juni, til et symposium om fred onsdag 8. 6, Feministhuset kl. 18.

    Hilsen Fredrik

    P.S. Som Ebba Haslund sa da vi stiftet «Informasjonsarbeidere for fred» en gang på 80-tallet … «Man kan si hva man vil om fred, men veldig spennende er det ikke». Temaet ligger an til å tape i konkurransen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.