Regjeringsplattformen fra Hurdal slo fast at det ikke skal bygges nye eksportkabler til EU i inneværende stortingsperiode. I praksis planlegger kraftbransjen likevel en betydelig utvidelse av eksportkapasiteten. Tidligere har jeg kommentert det kabelsystemet som planlegges i tilknytning til mulige havvindsprosjekter i Nordsjøen. Flere av løsningsalternativene vil selvfølgelig bety at vesentlig mer fornybar kraft vil kunne blir eksportert fra Norge.

I tillegg til dette har Statnett planer (som enda ikke er endelig vedtatt) om å skifte ut eldre eksportkabler, bl.a. to til Danmark. Kablene er relativt små, men hensiktene er å mer enn fordoble kapasiteten fra ca. 4 TWh til ca. 10-11 TWh (?). Vi kjenner igjen denne taktikken fra vindkraftutbyggingen som ble vedtatt før 2010 og som er realisert de siste årene: Kapasitet, størrelse og plassering på vindturbinene er endret i forhold til de opprinnelige planene.

Nå har Senterpartiets Sigbjørn Gjelsvik reagert. Han oppfatter forslaget om «vedlikehold» av kablene til Danmark som så omfattende at utbyggingen tilsvarer en ny kabel som vil eksportere kraft som heller bør brukes i Norge. «Moderniseringen» blir som å skifte ut ei gammel Folkevogn fra 1960-tallet, med en moderne Mercedes. Men energistatsråd Terje Aasland er uenig – for å forhindre at eksporten av kraft fører til eksportunderskudd i Norge, må vi bygge ny vindkraft her i landet, ifølge Aasland. Spørsmålet blir derfor hva regjeringens støtteparti, SV, vil mene om dette. Partiet er dessverre tilhenger av ny norsk vindkraftutbygging, selv om partiet det siste året har prøvd å kamuflere standpunktet ved heller å fronte urealistisk havvind.

Elektrifisering av Sokkelen

Den viktigste grunnen til at SV nå snakker mer om havvind enn landvind, er at SV stadig holder fast på at sokkelen må elektrifiseres, og at SVs ledelse (Kaski, Knag Fylkesnes og Lars Haltbrekken) har fått så mye kjeft fra medlemmene at de har endret argumentasjon.

Men det SV åpenbart ikke begriper, er at uansett hva som måtte skje med havvindutbyggingen, så er elektrifiseringen av sokkelen nøyaktig like idiotisk, uansett om man bruker havvind eller elektrisitet fra land. Elektrisifiseringen betyr ingenting for klimautviklingen (for de som tror det) – det dreier seg kun om å flytte noen tonn CO2 fra det norske klimaregnskapet og over til regnskapet i Tyskland. Det blir som om å renske Oslo for all plastsøppel, annet avfall og boss, og å frakte det til Bergen og spre det utover i sentrum.

Nøyaktig samme misforståelser preger de redaksjonelle innleggene i Klassekampen, f.eks. vedlagte leder (politisk redaktør Bjørgulv Braanen) som også innbiller seg at de blir mindre CO2-utslipp i Tyskland om Statoil bidrar med noen milliarder.

Artikkelen ble først publisert på steigan.no

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.