Norges- og energidirektorat (NVE) har nylig lagt fram vurderingen av Northconnect sin konsesjonssøknad om en ny strømkabel fra Norge til Skottland. Fordi strømprisen er høyere i Storbritannia enn i Norge, finner NVE at Northconnect hovedsakelig vil gi eksport av strøm fra Norge. Det betyr også høyere strømpris her hjemme. Bedrifter og husholdninger taper derfor på kabelen, mens kraftprodusentene vinner. Høyere innenlandsk strømpris vil også gi ytterligere press på utbygging av norsk vindkraft.

Vurderingen til NVE og en mulig bygging av Northconnect har blitt nokså blandet mottatt. Deler av fagbevegelsen og Rødt og Senterpartiet er sterke motstandere av kabelen. Arbeiderpartiet synes også å være imot. Derimot synes de grønne og MDG å støtte prosjektet. Det samme gjør lobbyorganisasjonen Zero. Hovedbegrunnelsen for støtten synes å være at eksport av strøm fra Norge til Storbritannia vil erstatte og fase ut fossil kraft her og dermed gi CO2 reduksjon og klimagevinst.

Men det hoppes her elegant over at energisektoren er en del av kvotesystemet i Europa, EU ETS. I kvotepliktig sektor er det tillatt antall kvoter som bestemmer klimagassutslippet. Fornybar strøm erstatter ikke automatisk fossil strøm, og det er ikke slik at kvoter inndras som følge av norsk strømeksport.

Men la oss glemme virkeligheten og forfølge logikken til lobbyistene i Zero og til de grønne partiene. MDG og Zero er også sterke tilhengere av elbilsatsingen i Norge. Hovedbegrunnelsen er klimagevinsten som følger gjennom erstatning av kjøring med bensin- og dieselbiler.

Basert på tall for antall elbiler, omfang av redusert bruk av fossilbilen som følge av elbilen, gjennomsnittlig kjørelengde for elbilen og klimagassutslipp for fossilbilen, finner jeg jeg at effekten av elbilen var 200.000 tonn redusert CO2 utslipp i 2018 (detaljene i beregningen er vist i Klassekampen 22. oktober). Forutsetningen bak dette tallet er bruk av fornybar norsk energi uten klimagassutslipp og kvotesystemet EU ETS.

Men hvis lobbyistene og de MDG mener det samme om norsk elektrisitet her som for Northconnect, må det jo bety at den strømmen som går til den norske elbilparken har alternativ anvendelse gjennom eksport. Istedenfor å bruke strømmen til elbiler her hjemme kunne strømmen blitt eksportert og redusert klimagassutslippene i Storbritannia og Tyskland. Altså ikke noe EU ETS.

Med et strømforbruk på 0,2 KWh per km og en kjørelengde på 12.000 km per bil (SSB), finner jeg at alle de 170.000 elbilene I Norge i 2018 hadde et strømforbruk på 0,4 TWh. Hvis jeg så bruker NVE sin antagelse om at 1 TWh norsk strøm eksport erstatter I TWh fossil strøm og som så gir 0,5 millioner tonn CO2 reduksjon, betyr det at dette strømforbruket ga 200.000 tonn mindre CO2 utslipp i Storbritannia og Tyskland enn uten elbilkjøring og dermed mer eksport av strøm. Trekkes så dette tallet fra reduksjonen i CO2 utslippet fra den fossile bilflåten som angitt ovenfor, blir dermed klimagevinsten av den norske elbilsatsingen null. Milliarder på milliarder med offentlige subsidier har ikke gitt noen klimaeffekt.

MDG driver et dobbeltspill. Norsk vindkraft og norsk eksport av elektrisitet hevdes på den ene siden å gi klimagevinst. Her gjelder ikke kvotesystemet EU ETS. Samtidig mener de at elbilsatsingen også gir klimagevinst. Men her gjelder kvotesystemet EU ETS. Lobbyorganisasjonen Zero driver også dette dobbeltspillet, men her er det penger involvert. De tjener penger på elbilnæringen for å promotere elbilen. Samtidig betales de av kraftprodusenter for å promotere norsk eksport av strøm som påstås å erstatte fossil kraftproduksjon.

Men Northconnect gir ingen klimagevinst. Den gir høyere norsk strømpris til ulempe for husholdninger og bedrifter, men er til glede for kraftprodusenter og utbyggere av norsk vindkraft.     

Anders Skonhoft
professor samfunnsøkonomi

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.